Nieuwsoverzicht

Hoe snellere treinen voor minder vliegtuigen zorgen

11 maart 2020
www.energiekheusden.nl
Een betere dienstregeling en service scheelt al 89.000 vluchten per jaar. En met een goede hogesnelheidslijn sta je binnen een paar uur in Lissabon. Hoe?

Voor veel reizigers is de reistijd de belangrijkste reden om voor het vliegtuig te kiezen. Mensen denken vaak dat vliegen veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent. Door alleen al het bestaande spoor, de internationale dienstregeling en de ticketservice te verbeteren verdubbelt het aantal treinpassagiers voor 31 Europese bestemmingen. Daarmee kunnen er jaarlijks zo’n 89.000 korte vluchten op Schiphol worden geschrapt.
Dat blijkt uit een studie van ingenieursbureau Royal Haskoning DHV in opdracht van Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu.

Als internationaal treinreizen verbeterd wordt, is het uitbreiden van de luchtvaart in Nederland helemaal niet nodig.

Maar het kan nog beter. Met een goed Europees hogesnelheidsnetwerk wordt de CO2-uitstoot op de onderzochte trajecten met meer dan de helft verminderd. Het traject Amsterdam-Londen (inmiddels in gebruik) springt eruit, bijna alle reizigers (85%) zouden voor de trein kiezen als deze op hoge snelheid rijdt. Daarmee kan alleen al verbetering van deze ene treinverbinding ieder jaar veel vluchten en CO2-uitstoot voorkomen: jaarlijks bijna 1 megaton aan CO2. Dat is geen meevaller, maar pure noodzaak om de klimaatafspraken van Parijs te halen

Zondag met lubach

In zondag met Lubach werden in dit kader nog enkele zaken pijnlijk duidelijk. Allereerst zegt onze premier dat treinen op steenkool rijden. Een stukje nepnieuws waar trump jaloers op zou zijn. In Nederland rijden alle electrische treinen op stroom van Eneco Hollandse Wind. Daarnaast blijkt dat al in 2002 is besloten om in Europe een nieuw systeem, ERTMS, in te voeren zodat alle hoge snelheids treinen probleemloos door heel Europa kunnen rijden. En dat alleen Luxemburg dit systeem tot nu toe heeft ingevoerd, En als dieptepunt het nieuws dat de Ministerraad groen licht heeft gegeven voor de uitrol van ERTMS maar dat de NS tot 2050 nodig heeft om het systeem in te voeren. Oplevering 48 jaar na het besluit!!!!

Maar de grootste concurrent van het Europese HSL-netwerk zijn de onnatuurlijk de lage prijzen in de luchtvaart. Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: ‘Door vliegen vrij te stellen van belasting op kerosine en tickets krijgen mensen nu een oneerlijke keuze. Het vliegtuig, de meest klimaat-onvriendelijke vervoersoptie, wordt door de overheid het meest aantrekkelijk en voordelig gemaakt. Dit is de wereld op z’n kop natuurlijk. Het wordt tijd dat de overheid in Nederland en in Europa echte klimaatkeuzes maakt en kiest voor de trein’

Bekijk de uitzending >

 
www.energiekheusden.nl
Energiek Heusden is aansluitend op de zonnevisie van de gemeente Heusden gestart met het onderzoeken van de mogelijkheden om een… Lees verder
 
www.energiekheusden.nl
Naar verwachting komt de kadernotitie windenergie op de agenda van de gemeenteraad op 12 mei. De 55 ingediende zienswijzen zijn… Lees verder
 
www.energiekheusden.nl
Van alle gemeenten in Brabant wordt eind 2021 verwacht dat ze een transitievisie hebben opgesteld. In welk tempo en met welke bronnen… Lees verder
 
www.energiekheusden.nl
Het is al weer zo’n anderhalf jaar geleden dat we in de Voorste Venne onze eerste Thema-avond over de energietransitie hebben… Lees verder
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven